zaterdag 24 oktober 2009

Spuitwaterflessen

Favoriet is mijn verzameling spuitwaterflessen.
Het was echt liefde op het eerste gezicht! Mijn eerste
(blauwe) spuitwaterfles kocht ik zo'n vijftien jaar
geleden voor tien gulden. Nu zijn de prijzen soms
absurd hoog, vijfenzeventig euro is geen uitzondering. Al
mijn flessen zijn compleet en onbeschadigd. Deze
verzameling groeit niet meer zo snel maar als ik
een betaalbaar exemplaar vind ben ik wel dubbelblij!



Sifonfles
Cilindrische, brede en zware fles met bijna
horizontale schouders en korte hals. Werden
voor koolzuurhoudend water gebruikt. Voorzien
van een metalen hevel (sifon) met soms daarin
een verwisselbare koolzuurpatroon. Voor deze
flessen was statiegeld verschuldigd zodat deze
steeds opnieuw in omloop kwamen. Vaak prachtig
versierd met fluor- of zandstraaletsen van firma-
naam, ook wel eens voorzien van een stalen gaasnetje
als extra bescherming. De sifon is in 1813 uitgevonden
door Charles Plynth. Deze informatie is afkomstig
van de website van de vereniging "De Oude Flesch".



Een mooi weekend gewenst!

11 opmerkingen:

Anna zei

ze zijn super mooi!
ik heb er zelf maar 2...hoofdzakelijk ook vanwege de prijs!!!
jammer dat sommige dingen zo veel geld kosten om aan te schaffen!
vind je ook niet?

Home and Lifestyle zei

Ohhh...wat een mooie verzameling!!! Ik heb er zelf ook vaak naar gekeken, maar vind de prijzen zoals je zegt abnormaal hoog en dat heb ik er dan net weer niet voor over!

Prachtige foto's hoor!

Fijne zondag!

Groetjes, Ingrid

Yvonne zei

Prachtige verzameling Anja !
Ik heb er ook een aantal en de blauwe die ik heb, is ook mijn mooiste, deze is met een gravure van 2 matroosjes erop.
dat was dus ook een gelukje, ik heb hem via een mevr. in mijn bezit gekregen die alles superstrak in huis had, en die fles paste niet in haar interieur, heb hem voor 10 euro, in puntgave staat, die doe ik dus ook niet meer weg :-)
groetjes Yvonne

Bonjade zei

Ik zie pracht exemplaren in je verzameling......mooi zeg.
Fijne zondag

Jeanette zei

wauw! wat een prachtige verzameling flessen heb jij. ik sta idd ook wel eens bij die prachtige flessen te kjjken maar vind ze gewoon te duur. ik heb wel 3 spuitflessen maar wel wat de gewone zeg maar. mooie foto`s heb je ervan gemaakt.

fijne zondag, groetjes jeanette

Irma zei

prachtig hier hou ik van, je hebt dan ook wel hele mooie zie ik, de blauwe kleur is ook heel erg mooi.
Een hele fijne zondag groetjes Irma

Mayflower zei

Wat een prachtige verzameling en je heb het zo mooi op de foto gezet. Ook leuk het verhaal achter de fles. Ik heb genoten van je leuke post.
Lieve groet Mea

Hannekie(Sisterly) zei

prachtig zeg. echt super mooi
gr hannie

G-STYLE zei

Hallo,
wat een prachtige verzameling zeg !!
En die onderste foto is echt prachtig gemaakt , wat een mooie frisse kleuren ..............
fijne dag nog , groetjes Gea

marga zei

Wauw.........wat een prachtige verzameling spuitflessen heb je Anja. In een woord geweldig!!! Op het ogenblik zijn ze idd absurd duur meestal.

Spuitwaterfles zei

Dit zijn echt mooie klassiekers! Zie tegenwoordig alleen nog die moderne spuitwaterflessen maar dit heeft wel heel veel sfeer!