vrijdag 13 januari 2012

Cartes de Visite



In de Ariadne at Home van januari 2012  viel mij een
artikel over Cartes de Visite op. De Carte de
Visite is een type foto, die vooral in de 19e eeuw werd
gebruikt. De Fransman André Disdéri verkreeg in 1854
het patent voor de Carte de Visite. Het zijn een soort
kartonnen visitekaartjes, waarop een foto, meestal een
portret, werd afgedrukt. Ze hebben een grootte van ca.
6 x 8,5 centimeter. 





Het artikel spreekt mij zo aan omdat ik zelf ook een
kleine verzameling Cartes de Visite bezit. Ik wist niet
dat deze fotokaartjes zo genoemd worden en vind het
natuurlijk erg leuk om meer over de achtergrond ervan
te weten. Het is mij nu pas opgevallen dat de achterkant
vaak erg mooi is als die is voorzien van fraaie logo's
en stempels van de fotograaf.









Een bijzonder exemplaar vind ik toch wel het portret
van Hendricus Berger. Overleden 25 november 1879,
132 jaar geleden!









Meer dan 20.000 Cartes de Visite (1860-1914) zijn terug te
vinden op  http://nies.liacs.nl:1860/  de prachtige databank van
de Universiteit Leiden. Goed voor uren kijkplezier!



Lieve groet,
Antonia

25 opmerkingen:

Sjonke's Kronkels zei

Ik heb het artikel ook gezien Anja. Moet het nog lezen. Jij hebt in ieder geval een mooie en bijzondere carte de visite-verzameling!!!
Groetjes en heel fijn weekend,
Marion

Created by Essie zei

Heb het nog niet gelezen. Maar heb hem wel in huis. Leuk dat je zo'n leuke verzameling al hebt zonder dat je het wist dat er een naam voor is.

PS heb je een goede aanrader als rommelmarkt?

Groetjes
Esther

Rozmeen zei

Ik heb het gelezen. Schitterende verzameling!!
Liefs,
Rozmeen

Bizzy @ home zei

Wat een mooie verzameling heb je, de achterkant is ook een plaatje op zich.
Lieve groet, Renny

All Seasons zei

Dit is wel leuk om te lezen dat ook jij hiermee bezig bent. Want ook mijn oog was daarop gevallen en ik wil daar nog een post over maken. Mijn vader heeft nm een aantal van deze pracht kaarten, maar kon ze niet zo 1, 2, 3 vinden. Ik ga de link die je hebt geplaatst eens bekijken, wie weet wat ik nog voor leuks tegen kom..
Ik wens je een heel fijn weekend, Antonia

Liefs,

Alexandra zei

Schitterende post.
Ik ben zoals je wel weet,ook verzamelaar van deze foto's.
Ik ben er dol op.
Dankje voor het delen.

Lieve groet, Alexandra.

Anoniem zei

Wat leuk, Anja. Ik heb even op die site rondgekeken.
Wat leuk als je zo'n artikel tegenkomt terwijl je er zelf een verzameling van hebt.
Mooi om het met ons te delen.

Ik kan nog steeds op een heel aantal blogs niet reageren. Helaas.

Lieve groet,
Gerry

Bonjade zei

Prachtige collectie...en zo'n oude ook ertussen......
Heb altijd een zwak voor die met kinderen...zo lief!
Fijn weekend
Liefs

Ger zei

Hoi lieve Anja,

Dit is weer zo'n post naar mijn hart!!!

Kan me altijd al goed vermaken met foto's en zeker met oude foto's,waar ik er een hele stapel van heb,en een speciaal foto wandje in huis zoals je weet,allemaal familie.

Nooit geweten dat deze hard kartonne foto's zo heten.
Leuk dat jij zo'n mooie verzameling hebt waarvan de achterkant niet onder doet voor de voorkant.
Moet toch eens in mijn dozen met kiekjes snuffelen of ik daar iets van dit soort foto's kan vinden....

Weer iets wijzer geworden vandaag:-)Bedankt!!!

enne.....jij hebt oog voor detail en bekijkt foto's erg goed,mijn laatste post was idd buiten in het hoekje op het tafeltje van oud Frans terrassetje.
Het blijft voor mij lastig om binnen scherpe foto's te maken en flitser gebruiken doe ik liever niet.

Fijn weekeind en lieve groeten!!!
Ger

Home and Lifestyle zei

Wat zul jij met plezier die extra en ook nog eens nieuwe informatie over de kaarten gelezen hebben, helemaal omdat je er zelf ook een aantal van hebt!

Ik wens je een heel fijn weekend Anja! Lieve groet, Ingrid

De Ruijsbroekjes zei

leuke post Antonia, mooi he die fotoos, ik ben er ook helemaal weg van !

It's me zei

Helemaal mooi zijn ze prachtig...heerlijk even terug in de tijd......fijn weekend....liefs van mij...xxx...

Home and Lifestyle zei

Hoi Anja,

Je verhaal staat in de Ariadne at Home!! Super leuk hoor om jouw woorden en het verhaal over het servies te lezen! Het duurde even voor het in de Ariadne verscheen, maar nu toch een hele mooie reportage...om trots op te zijn!

Nogmaals een fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

Madelief zei

Hoi Anja,

Ik kan mij het artikel in de At Home ook nog goed herinneren. Wat een leuke verzameling heb jij inmiddels opgebouwd. Ik kwam zojuist ook je naam weer tegen in de laatste nieuwe At Home. Ontzettend leuk dat je zo nu en dan een stukje mag schrijven.

Een gezellig weekend,

Madelief x

hokje zei

Een interessant artikel en wat leuk dat jij ook een verzameling van deze mooie kaarten hebt!

Fijn weekend. Lieve groet, Miranda

Thuis bij Tjits zei

wat grappig ik las vanmorgen het artikel en vond het ook heel interessant en heb daarna mijn eigen kaartjes opgezocht en ze opnieuw bekeken en nu heb jij er een post over gemaakt, erg leuk!!

fijn weekend,
lieve groet van Tjits

Anoniem zei

Wat een prachtige kaarten en helemaal geweldig dat jij er een aantal in je bezit hebt. Heel erg bijzonder als je iets hebt dat zo oud is!

Fijne avond,

Groetjes,
Esther

Marjan zei

Hoi Anja,
Wat een ontzettend leuk artikel in de At Home!! Mooi om te lezen hoe je aan dat mooie servies bent gekomen. Heel speciaal dat het van je opa en oma is geweest.
Lieve groet,
Juul

wonen met brocante zei

Ik heb de Ariadne van de week ook binnen gekregen maar nog geen tijd gehad om hem te lezen. Wel leuk om zo achter de herkomst van je verzameling te komen. Fijn weekend, Peggy

THE BLACK BARN zei

IK HEB ER SINDS KORT OOK EEN ALBUM VAN!
GEVONDEN BIJ MIJN SCHOONMOEDER.

IK ZAL ER OOK EENS EEN POST OVER MAKEN.

FIJN WEEKEND,
MIRANDA

bleudelavandou zei

Ik heb ook het artikel gelezen in de Ariadne en daar ik zelf gek ben op oude postkaarten vond ik dit logje ook heel leuk om te lezen.

Fijne collectie...

liefs
marieke

WEERspiegeling zei

Heej Anja,
Ik kwam je naam alweer tegen in een tijdschrift; wat een leuk artikel in de nieuwste Ariadne!!
Groetjes,
Anita

Krek wak wou zei

Een geweldige verzameling heb je! Ik ben er zelf ook dol op!
Groetjes van Nicole

Red Rose Alley zei

I have always loved old black and white photographs. I often wonder about the story behind the picture. It sounds like you love photos from the past too. Alot of history behind them, isn't there?
~Sheri at Red Rose Alley

http://truutske.blogspot.com zei

Via via kom ikmje hier bezoeken en heb me direct aangemeld als volger.
Wat een prachtig en gezellig blog heb je. Met veel interesse de uitleg van je kaartjes gelezen.
Heel toevallig heb ik er eens 'n paar gekocht in Lille en ga ze nu met andere ogen bekijken hoor.

Ik nodig je uit als je tijd hebt mij eens 'n bezoekje te brengen op m'n blog. Je bent van harte welkom.
Fijne avond, Trudie.